Vrijdag 26 september - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Dianne en Sophie - WaarBenJij.nu Vrijdag 26 september - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Dianne en Sophie - WaarBenJij.nu

Vrijdag 26 september

Blijf op de hoogte en volg Dianne en Sophie

26 September 2014 | Oeganda, Kayunga

JAAAAA, WE GAAN OP SAFARI! Eindelijk is het geregeld! Donderdag 9 oktober tot zondag 12 oktober gaan we naar een national park, de Nijl bekijken, varen, apen kijken en een safari tocht doen. We kijken er onwijs naar uit!
We zullen nu eerst beginnen bij de ochtend. De was hangt aan de waslijn en we moesten op tijd zijn voor de parade. Vorige week werd het halverwege afgebroken vanwege de regen. Vandaag was het gelukkig beter weer. Na het opnoemen van de regels van aankomende week, moesten wij ineens wat zeggen. Onvoorbereid keken we ineens tegen meer dan 200 paar ogen aan. Veel verder dan goedemorgen, hoe gaat het en het wensen van een fijne dag kwamen we helaas niet. Volgende week toch maar iets voorbereiden dus..
Na de parade hadden we een gesprek met George en Cathy over de speeltoestellen. Ze waren dolblij! Iedereen die ons gesponsord heeft, bedankt! Zonder jullie hadden we dit niet kunnen realiseren.
Tijdens het werken in Eva's kantoor heeft Moses 2 er een handje van om binnen te komen. Hij neemt het versieren van Dianne wel erg letterlijk. Elke dag komt hij met nieuwe zelfgemaakte sieraden aanzetten.
Grace had weer eens een Afrikaanse ervaring voor ons op het programma staan. Bij Grace weet je nooit wat ze gaat doen. Dit keer had ze witte kool. Deze moesten we gaan snijden samen met de tomaat en ui. Ze had een klein kookpotje geregeld met steenkolen er onder. We moesten eerst de reepjes kool bakken, daarna de ui en toen de tomaat. Als laatste ging er currypoeder overheen met water. Het was echt heerlijk!
Na afloop van de lunch mochten we helpen bij het uitdelen van de lunch in PP. Uit grote bakken moest Sophie de bruine bonen inclusief de soep scheppen, Grace deed de witte rijstvla en Dianne mocht het uitdelen. Toch wel bijzonder om dat mee te maken.
Om 2 uur mochten we aanwezig zijn bij een debat tussen P5 en P6. Helaas hebben we niet alles kunnen verstaan, maar het was erg leuk om te zien. De kinderen hadden allemaal een taak en hadden bijna geen sturing van de leerkrachten nodig.
Om 15:20 werden de verjaardagen gevierd. We hadden geen idee wat we ervan konden verwachten, maar het was nog leuker dan we dachten! Heel de school zat als publiek op de grond te wachten. Toen de muziek ging spelen, kwam Grace een lokaal uit met achter haar aan een stoet van kinderen die jarig geweest waren. Sommige kinderen hadden zelfs speciale kleding aangetrokken. De sliert van kinderen ging dansend rond de PP speelplaats. Daarna mocht iedereen zitten aan een tafel. Er werd voor ze geplaybackt en gedanst. Wat kunnen deze kinderen toch goed dansen! Ongelooflijk!
Na het dansen werden alle taarten aangesneden en mochten de jarige kinderen allemaal een stukje. De rest van de kinderen kregen ook iets om te eten.
Tijdens het feest werden we gebeld door Kagumba. Walter stond al voor onze deur. Walter is een man die onze safari zou willen regelen. We hadden om 5 uur afgesproken, maar het was pas half 5. We zijn toen als een speer naar huis gegaan en hebben gepraat met Walter en zijn compagnon. African time kan dus ook eerder zijn dat je verwacht ;)
Uiteindelijk is het geregeld... Wij gaan op safari!
Deze avond hebben we een Hollands prakkie bonen en aardappelen gegeten met groentensaus.
Morgen gaan we weer met Kagumba, Eddy en Freddy naar de markt. Om 8 uur worden we opgehaald, dus nu snel slapen.

• 29 September 2014 - 12:35

Opanic:

Fijn om weer een verslag te lezen. De kinderen maken echt een positieve indruk in jullie verhaal. Ze willen graag naar school. Helaas is dat in Nederland wel eens anders.
    Die kokerij zal ook wel een openbaring zijn. Zo primitief en dan toch een smakelijke maaltijd. Jullie zullen vast wel de indruk krijgen dat we hier toch maar een verwend volkje zijn. En dat zijn we dan eigenlijk ook wel.
    Tijd is toch maar een betrekkelijk ding dat kun je daar helemaal wel merken.
    Verstandig om voor de volgende keer je toespraakje maar even voor te bereiden, zeker als zo'n honderd paar ogen je aanstaren is het niet te doen om zo maar iets zinnigs te zeggen.
    Ook fijn dat jullie safari nu geregeld is.
    Kijk uit naar jullie volgende verslag.
    Hartelijke groeten
    Opanic

• 29 September 2014 - 14:00

Tineke:

Hoi meiden,
    Wauw!! Super dat jullie safari trip is geregeld! Lekker 4 dagen op pad! Ik kan me voorstellen dat jullie het fijn vinden om even 'buiten' te kunnen zijn. Want jullie zitten zeg maar toch wel een beetje opgesloten in jullie huisje.
    Geweldig dat jullie straks ook een ander stuk van Oeganda kunnen verkennen! Spannend hoor!!
    Wat leuk dat verjaardagen zo uitgebreid worden gevierd op school.
    Haha! Pas je op Dianne....met die versiertrucs van Moses 2?!
    Fijn dat de witte kool met currypoeder van Grace een succes was, kunnen jullie misschien ook zelf een keer maken.

Lieve groetjes, Tineke

• 29 September 2014 - 16:02

Anita:

Hoi meiden,
    Leuk om jullie verslag te lezen en helemaal leuk en spannend dat jullie op safari gaan. En wel vier dagen lang, dan zullen een hoop te zien krijgen. Leuk om te lezen hoe de verjaardagen gevierd worden. Dan voelen ze zich heel even heel speciaal.
    Lieve groetjes mam xxx

• 29 September 2014 - 21:01

Greet Jonker:

Hoi Diannesophie

Nou ik heb het weer gelezen hoor, prachtig allemaal.
    Jullie zullen 's avonds wel bekaf zijn, jullie maken echt lange dagen, maar wel leuke ervaringen.
    Als jullie straks terug zijn zijn jullie volgens mij echte keukenprinsessen en kunnen jullie met heel weinig dingen een "lekkere"maaltijd bereiden.
    Ja ik sta ook altijd versteld hoe die donkere kindertjes zo goed kunnen dansen,m zit in de genen, denk ik.
    Fijn dat jullie op safari gaan, maar het duurt nog even, dus we zullen er nog wel meer over horen.

Groetjes en tot horens, Oma