Maandag 29 september - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Dianne en Sophie - WaarBenJij.nu Maandag 29 september - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Dianne en Sophie - WaarBenJij.nu

Maandag 29 september

Blijf op de hoogte en volg Dianne en Sophie

29 September 2014 | Oeganda, Kayunga

Vanmorgen voelde we ons niet goed. Toch zijn we naar school gegaan. We gingen naar de opening van het nieuwe thema bij PP, de markt. Tijdens het kringgesprek werden we weer met de neus op de feiten gedrukt. Er zitten 35 kinderen in de klas, en maar 12 kinderen hebben ooit vlees gegeten en 7 kinderen een banaan. Onvoorstelbaar..
Om half 9 gingen we met PP naar de markt. Dit is op 5 minuten lopen van school. De kinderen liepen allemaal stil in een rechte lijn achter elkaar. Op de markt kochten we verschillende groente en fruit. Het is een kleine markt en het stinkt er enorm. Allemaal rottende zakken afval en vis die onder je neus wordt klaargemaakt. Dit is niet echt bevorderlijk als je je al niet goed voelt. De kinderen vonden het erg leuk op de markt en gingen trots met groente en fruit in hun hand terug richting school.
In de middag zijn we naar huis gegaan. We zouden eigenlijk beginnen met de extra hulp, maar zelfs Grace zei dat we beter naar huis konden gaan. We hadden later in de middag een teamvergadering waar we bij moesten zijn, dus dat ging voor.
We hebben die middag 2 uur geslapen, wat gegeten en weer naar school gegaan. Gelukkig voelde we ons beter!
De vergadering was met het hele team in de lerarenkamer. We begonnen de meeting met een gebed. George (head teacher) begon met de heftige gebeurtenissen van de afgelopen tijd, onder andere het overlijden van Eva's oom. Wij werden ook alvast bedankt voor het geven van de speeltoestellen. Hierna was Cathy aan de beurt met de vraag: 'How can we deal with challanges in class?' We werden verdeeld in groepjes en moesten manieren vinden om daar mee om te gaan. Er werden een hoop goede manieren gevonden, namelijk: duidelijk zijn, energizers gebruiken, rondlopen tijdens de lessen, kinderen apart zetten, extra werk geven, klassenregels herhalen, kinderen een taak geven, ouders erbij betrekken, gesprek met de leerling aangaan, alle kinderen betrokken houden, je lessen goed voorbereiden, etc. Hierna volgde een korte discussie over het omgaan met kinderen die soms hun huiswerk niet maken. Moses 1 vond dat je gelijk de ouders erbij moest betrekken, Sarah zei dat je eerst het probleem bij jezelf als leerkracht moet zoeken en Eva vertelde dat er maar 15 kinderen van de 227 elektriciteit hebben thuis en dat ze het huiswerk niet in het donker kunnen maken. Dit hele onderwerp heeft bijna een uur geduurd in plaats van 15 minuten. African time, again ;)
De taal is soms nog wel lastig. De leerkrachten hebben een hele andere Engelse uitspraak dan wij, dus soms kunnen wij een gesprek niet helemaal volgen.
Hierna waren wij aan de beurt. Wij moesten vertellen hoe RT (remedial teaching) in zijn werk gaat. We hebben het hele onderwerp uitgewerkt op een blad, van de instructietafel in de klas tot RT buiten de klas. Dianne heeft de presentatie hiervan gegeven en Eva vertelde dat het allemaal erg duidelijk was. Het was toch best eng om tegenover 14 leerkrachten je verhaaltje te doen maar achteraf verliep het allemaal prima.
Als laatste ging het over het teamfeest aan het eind van het jaar. Moses 2 was bij locaties gaan kijken, de rest moest stemmen welke locatie het zou worden. Grace vroeg hoeveel stukken kip je kreeg voor 20.000 shilling en Mariam hoe groot de vis was. Dit laatste zorgde voor een hilarische afsluiting.
Om 5 uur waren we klaar. We zijn toen nog even eieren gaan kopen op de farm en naar huis gegaan. Na wat spelen met onze buurkinderen hebben we geprobeerd de maaltijd van Grace na te maken. Witte kool, tomaat, ui en aardappel. Terwijl Sophie de pannen op het vuur zetten zorgde Dianne ervoor dat de buurt kinderen buiten bleven. Eindelijk weer even goed gegeten. Nadat we ons bord niet helemaal op kregen hebben we ons restje aan één van de straat kinderen gegeven die af en toe op bezoek komt. Met een glimlach van oor tot oor vertrok hij ons terrein af. Het is niet slim om te doen want morgen zal hij weer voor de deur staan maar we konden het niet over ons hart verkrijgen om het weg te gooien terwijl hij voor de deur zat.
Morgen zijn we weer een dag op school om alles voor te bereiden voor woensdag. Woensdag gaan we aan de slag met kids skills en het geven van de RT lessen aan de leerlingen. Veel voorbereiding maar wel een leuke uitdaging.

• 30 September 2014 - 13:45

Danny :

Hallo meiden,

Jeetje wat een belevenissen voor jullie daar. Jullie maken echt heel veel mee.
    Het is ontroerend om te lezen allemaal.En dan te bedenken dat ze daar bijna geen voedsel hebben en wat we hier af toe niet allemaal weggooien wat over de datum is.
    Wel goed voor jullie zelf blijven zorgen hoor!
    Tof dat jullie op safari gaan zeg ,dat zal echt een hele beleving zijn.
    Ik kijk weer uit naar het volgende verslag.

Groetjes Danny& Peter

• 30 September 2014 - 18:09

Greet Jonker:

Hoi Meiden,

Wat hebben jullie het druk zeg.
    Knap om uitleg te geven over RT en dan ook nog in het Engels, petje af hoor.
    Als jullie eten gaan geven 1 kindje staan er straks 227 voor de deur en dan.....dat wordt hele grote pannen kopen, krijgen deze kinderen thuis geen eten, zijn de mensen zo arm ?
    Veel succes morgen met de RT lessen.
    Groetjes Oma

• 01 Oktober 2014 - 08:28

Arend De Haan:

Hallo SoPHie,
    Leuk verslag en mooie foto's. Veel problemen waar jullie tegenaan lopen. Ben wel benieuwd wat jullie in die korte tijd dat je daar bent kunnen bereiken. Of is dat niet jullie doelstelling?
    Wel wat anders dan de Zomerschool, hè?
    Gr.
    Arend

• 01 Oktober 2014 - 10:07

Tineke:

Hallo meiden,
    Onvoorstelbaar zeg dat zo weinig kinderen ooit vlees hebben gegeten en zelfs geen banaan!
    Wat zal dat een vrolijke optocht zijn geweest, met z'n allen naar de markt. Leuke foto's ook!
    En dat er maar 15 kinderen elektriciteit hebben thuis..... tja, dan zou je haast niet meer durven klagen als de stroom een paar dagen uitvalt. Maar begrijp heel goed dat dit voor jullie heel vervelend is hoor! Nog maar niet te spreken over die enge kakkerlakken! Brrrrr.......
    Knap hoor Dian, dat ze zo'n presentatie hebt gegeven voor al die leerkrachten!
    Nou meiden, vanaf morgen zal ik jullie vanuit Qatar gaan volgen, even lekker 10 dagen naar de (bloedhete) zon! Tot het volgende verslag!
    Lieve groetjes, mama Tineke