Woensdag 1 oktober - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Dianne en Sophie - WaarBenJij.nu Woensdag 1 oktober - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Dianne en Sophie - WaarBenJij.nu

Woensdag 1 oktober

Blijf op de hoogte en volg Dianne en Sophie

01 Oktober 2014 | Oeganda, Kayunga

Toen we vanmorgen ons ontbijt wilde maken, schrokken we ons rot. In de plastic broodzak die in uit de koelkast kwam, zaten kakkerlakken! Toen we naar het brood keken was het nog erger. Er zaten wel 6 kakkerlakken tussen het brood! Oké, nu hebben we serieus een probleem..
Eenmaal op school vertelden we wat er aan de hand was. De meeste leerkrachten moesten er om lachen. Weer een 'Uganda experience'.. Sommige leerkrachten waren een beetje geshockeerd dat we het brood hadden weggegooid. De kinderen hadden er namelijk nog van kunnen eten of onze bewaker. Ongelooflijk..
Eva kon voor ons een schoonmaakster regelen. Rond 2 uur zou ze met ons mee naar huis gaan om heel het huis schoon te maken. Dat is heel fijn!
We zijn vandaag eerst aan de slag gegaan met de RT lessen. Om 9.10 hadden we Junior en Denis uit P5, om 9:50 Rebecca en Apollo uit P4 en om 12:20 Barbra en Davis. Het is soms nog wel een beetje zoeken naar wat je het beste kan doen met de kinderen. Vandaag deden we twee rekentestjes bij P4 en P5 en een memoryspel bij P6. De kinderen waren tijdens het rekenen onwijs geconcentreerd. Ze vonden het ook wel een eer om uit de klas gehaald te worden. Het memoryspel bij P6 is gebaseerd op de woorden die ze moeten leren in dit hoofdstuk. Ze vonden het erg leuk, al waren de woorden toch soms nog wat lastig.
In de pauze kwam Barbra om haar fotoboekje te laten zien. Het is erg leuk om te zien hoe snel je een band met haar krijgt.
Rond 2 uur zijn we naar huis gegaan voor de grote schoonmaak. We waren zeer enthousiast om te helpen, maar achteraf bleek dat we meer in de weg liepen dan dat we hielpen. Over heel de vloer werd water gegooid en alles werd schoongemaakt. Eva strooide overal poeder tegen de kakkerlakken en mieren.
Na 1,5 uur schoonmaken was heel ons huis ontruimd en konden we weer terug naar school. Hier hebben we nog verder aan onze verslagen gewerkt.
Eigenlijk zouden we vandaag naar het weeshuis gaan, maar Kagumba moest zijn auto laten maken en was daardoor te laat terug om nog naar het weeshuis te gaan. Wel is hij met ons uiteten gegaan en hebben we op de markt sperziebonen en uien gekocht.
Toen we thuis waren ging Kagumba nog even mee om wat te drinken. Na kinderen voor kinderen liedjes, het fenomeen Sinterklaas en Walt Disney is Kagumba weer een beetje ingeburgerd in de Westerse wereld. Dianne liet hem een filmpje van een achtbaan zien. Hij was al geshockeerd toen hij het filmpje zag, laat staan dat hij er in zou zitten!
Nu maar snel slapen, hopelijk zonder kakkerlakken!

• 03 Oktober 2014 - 16:48

Opanic:

Jullie hebben wel een stelletje huisdieren daar. Hier kies jij een huisdier maar daar kiezen ze jou. Kan me voorstellen dat jullie niet blij zijn met deze uitverkiezing. Is nog eens iets anders, Sophie, dan de spinnen thuis.
    Zouden de andere leerkrachten zelf dat brood nog gegeten hebben als de kakkerlakken er al van gesmuld hadden ? Wij zouden dat, denk ik, een belediging gevonden hebben om het alsnog aan kinderen of de bewaker te geven. 's Lands wijs, 's lands eer.
    Als ik zo jullie verhalen lees dan blijken jullie langzamerhand wel aardig aan de zelfvoorziening te kunnen werken. Zelf wassen en eten koken. Komt daar ook zelf strijken aan te pas of hoeft dat niet zo nodig ?
    Iedere dag kijk ik even of er nog nieuws is en eigenlijk word ik nooit teleurgesteld.
    Houden zo, is de leus.
    Liefs voor jullie.
    Opanic.

• 03 Oktober 2014 - 22:52

Thea Schiefer:

Bedankt dat je mij de e-mails stuurt. Ik hoorde wel het een en ander van Opa, nu kan ik het zelf lezen. Ik neem heel diep mijn hoed af voor jullie. Het is een belevenis en je zal wel een hele andere kijk op het leven krijgen daar. Veel sterkte voor de komende weken, hopelijk zonder kakkerlakken of mieren. Zijn die beesten heel groot? De kakkerlakken in Florida zijn veel groter dan in het Noorden. En mieren komen in alle maten, die vind ik niet zo eng als de anderen. Ik heb gehoord dat jullie op safari gaan, wanneer gaat dat gebeuren.
    Veel plezier, sterkte tot de volgende keer liefs TT

• 05 Oktober 2014 - 22:27

Greet Jonker:

Hoi meiden,

Hopen maar dat de kakkerlakken nu weg blijven, maar ze kunnen natuurlijk door alle gaatjes en spleetjes, sterkte.
    Jullie hebben het behoorlijk druk zo te horen, lesgeven, boodschappen doen, wassen, eten koken, enz., als er nog iets is om te koken, jonge, jonge, niet eenvoudig allemaal.
    Maar jullie zijn wel vindingrijk geworden en heel zelfstandig, denk ik, petje af.
    groetjes en tot horens, oma

• 06 Oktober 2014 - 15:47

Enya:

IEEEEELLLLLLL kakkerlakken in je brood!! Dat is pas een nieuwe dimensie van delicatessen ;-). Gelukkig kwamen jullie er op tijd achter haha.