Dinsdag 23 september - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Dianne en Sophie - WaarBenJij.nu Dinsdag 23 september - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Dianne en Sophie - WaarBenJij.nu

Dinsdag 23 september

Blijf op de hoogte en volg Dianne en Sophie

23 September 2014 | Oeganda, Kayunga

Vandaag gingen we rond half 9 naar school. We vroegen welke twee kinderen extra hulp nodig hebben in P4 en P5. In P4 helpen we Rebecca en Apollo, in P5 helpen we Denis en Junior. Ze hebben eigenlijk allemaal hetzelfde probleem. Ze willen heel graag leren en naar school, maar kunnen het gewoon niet onthouden en/of komen niet goed mee.
We zijn toen langs Eva gegaan voor meer achtergrondinformatie over de kinderen. Het waren gelukkig iets minder erge verhalen dan de vorige keer, maar het is en blijft onvoorstelbaar dat een kind zoveel ellende kan meemaken. In Nederland heb je misschien 1 kind in de hele school met zoveel ellende, en hier heeft bijna de hele school heftige dingen meegemaakt.
Daarna zijn we naar Cathy (leerkracht Engels) gegaan om meer te weten te komen over het functioneren van de kinderen. Zij gaf ons de toetsgegevens van de kinderen die wij in een grafiek kunnen zetten. Alle kinderen hadden een score onder de 45% van de 100%. Hier moet dus zeker wat aan gedaan worden! Ze gaf ons ook aandachtspunten voor de kinderen, voornamelijk spelling. Als je namelijk niet kan spellen, kan je ook niet goed lezen.
Aangezien wij erg veel lunch krijgen, geven we het vaak weg aan de kinderen. Zij zijn er tenslotte gelukkiger mee dan wij. Al zouden we ons biefstukje (met dank aan de moeder van Dianne, nu denken we elke dag aan biefstuk haha) moeten weggeven.
Tijdens het eten wilden we foto's maken van de kinderen. Toen ze dit eenmaal door hadden, kwamen ze met z'n allen voor de camera staan. Ze duwen elkaar, bijten in elkaars oor en komen heel dicht tegen ons aan staan. Het was echt een gekkenhuis. De foto's bij dit verhaal zullen boekdelen spreken.
Na school zijn we gelijk naar de boerderij gegaan om te wachten op Kagumba. Happy zat rustig voor de deur te wachten. Gelukkig maar, want gister was ze ineens verdwenen. Paniek! Gelukkig hebben ze de hele avond gezocht en haar weer gevonden.
We zijn met Kagumba ergens heen gereden waar ze speeltoestellen verkopen. We hebben geen idee waar het precies was, het lag in ieder geval iets verder dan Kampala. Na veel foto's gemaakt te hebben van het aanbod zijn we weer gegaan. We moeten namelijk eerst overleggen met Theo wat we kopen. Waarschijnlijk wordt in december het speelplein van PP verbouwd, dus we moeten eerst even passen en meten.
Op de terugweg kregen we toch wel honger, want honger hebben ze alleen in Afrika ;) We hebben toen met Kagumba een hamburger gegeten op het dak van een winkelcentrum. We waren laat terug, namelijk om half 9 pas thuis.
We hebben niet echt een ritme qua eten. Soms eten we pas om kwart voor 10 ons avondeten! Deze avond hebben we echter niets meer gegeten. We zijn ons blog gaan schrijven en naar bed gegaan. Tot morgen!

• 26 September 2014 - 15:08

Tineke:

Ahhh.....gelukkig zeg, dat puppie Happy weer is gevonden!!
    Jammie.....wat zullen jullie genoten hebben van die hamburger na alle ontberingen de afgelopen week.
    Ben heel benieuwd welk klimtoestel/glijbaan/draaimolen het gaat worden! Geweldig hoor dat jullie dit voor elkaar krijgen met al het sponsorgeld dat jullie hebben opgehaald! Lijkt me zo leuk om die blije kindjes erop te zien spelen!
    Misschien krijgen we binnenkort wel een fotootje te zien wat het uiteindelijk is geworden.
    Fijn dat jullie een aantal kindjes wat extra aandacht kunnen geven!

Veel succes nog kanjers!

Lieve groetjes, mama Tineke

• 27 September 2014 - 19:00

Greet Jonker:

Zo te horen is er nog veel werk aan de winkel (school) om de kinderen een beetje bij te spijkeren.
    Als ze allemaal 100% moeten halen zullen jullie nog een poosje langer moeten blijven.
    Leuk dat jullie al naar speeltoestellen hebben gekeken, zal nog wel moeilijk worden om te kiezen.
    Jullie kunnen het natuurlijk aan de kinderen vragen, neem ze allemaal mee, willen ze vast allemaal iets anders, heb je weer een probleem, haha. Komt vast wel goed.
    Veel succes nog en plezier nog.
    Liefs Oma