Donderdag 25 september - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Dianne en Sophie - WaarBenJij.nu Donderdag 25 september - Reisverslag uit Kayunga, Oeganda van Dianne en Sophie - WaarBenJij.nu

Donderdag 25 september

Blijf op de hoogte en volg Dianne en Sophie

25 September 2014 | Oeganda, Kayunga

Stukjes appel, banaan en een gebakken eitje. Dianne zorgt deze morgen wel voor een heel uitgebreid ontbijt. Lekker!
We hebben weer de hele dag in Eva haar kantoortje gezeten. In de middag belde Grace (ja, ze belde van twee lokalen verder) of we bij PP kwamen eten. Ze had iets meegebracht van thuis, namelijk zoete aardappel. Ook dit moesten we proeven. Ze wil ons van alles laten proeven en zoveel mogelijk laten ervaren.
We hebben een keuze kunnen maken uit de speeltoestellen! Er komt een schommel voor drie kinderen en een ronddraaitoestel voor acht kinderen op het PP schoolplein. Op het grote speelplein komt een schommelbank en we gaan een buitenspeelbak maken (met springtouwen, ballen, tennisrackets, etc.). We willen ook iets voor de keuken kopen, want daar wordt dagelijks voor meer dan 200 mensen gekookt. Het is alleen nog even afwachten wat precies, want dat moet in overleg met de head teacher besproken worden.
Na school zijn we naar Theo gegaan. We gingen naar een kamer vol spullen, lege en volle schoenendozen. Deze lading schoenendozen kwam uit Amerika. Ongelooflijk wat we allemaal uit de schoenendozen haalden: krijtjes, pennen, potloden, springtouwen, knuffels, barbies, kleding, schriftjes, tandenborstels, tandpasta, zeep en heel veel snoep. Alles moest uitgezocht worden. Theo wil aan het eind van het jaar elk kind een cadeautje geven, dus wij moeten er voor zorgen dat iedereen een even groot cadeau krijgt en dat het op leeftijd gesorteerd is. Onwijs veel werk, maar we zijn wel een aardig eind opgeschoten. Het is ook erg leuk om te doen.
Tijdens het werk zag Sophie ineens een zwarte hand die alle tasjes aan het wegslepen was. Toen ze wilde kijken, stond Kagumba ineens in de deurpost. Verrassing! Nu konden we gelijk vragen of hij met ons naar de supermarkt wilde. We hadden weer geen eten meer. Dat is het nadeel van vaak uitvallende stroom. Je kan niets bewaren. Gelukkig wilde hij met ons naar de supermarkt. Hij had eerst een afspraak met Theo, maar daarna kon hij wel. In de tussentijd hielp hij ons met het kleinmaken van de schoenendozen. Een grote gespierde man met ontbloot bovenlijf kwam helpen. Dianne zei: 'looking good!' Natuurlijk met het oog op het werk dat wij niet meer hoefde te doen. Kagumba vatte het anders op, en begon al met zijn ogen te knipperen toen zijn collega niet keek en zijn duim op te steken. Dit zorgt wel voor de nodige hilariteit.
We gingen met Kagumba boodschappen doen vlakbij Kayunga. Daarna ging hij bij ons een hotdog met een ei eten (geen culinair hoogstandje, morgen eten we weer gezond). We vertelde hem wat over Nederland, met name Amsterdam. De verhalen over legale drugs en de wallen kon hij maar amper geloven.
Na ons diner zag Sophie weer een salamander. Kagumba ging er met de stok achteraan. Opeens zien we hem al meppend door de gang lopen. We dachten dat hij een grapje maakte, maar niets bleek minder waar. Over de grond schoot de salamander alle kanten op. Gelukkig heeft Kagumba dat beest de deur kunnen wijzen.
Morgen weer een dag op de bondekoschool. Vandaag vertelde men dat morgen de verjaardagen gevierd worden van de afgelopen 3 maanden. We zijn benieuwd..

• 29 September 2014 - 14:13

Tineke:

Helemaal geweldig zeg!! Dat jullie gewoon drie speeltoestellen kunnen kopen van het sponsorgeld en nog een speelbak ook. Jullie zijn echt kanjers hoor!
    Wat zullen die kindjes er blij mee zijn. Hoop dat jullie er wel bij zullen zijn als ze geplaatst worden. Lijkt me zo leuk om al die blije gezichtjes te zien. Zelfs nog iets voor de keuken, jullie denken ook overal aan!
    En dan het uitpakken van die schoenendozen, dat lijkt me toch ook een hele leuke klus hoor. Ik zou jullie zo willen komen helpen!
    Alleen die man met dat ontblote bovenlichaam.......was hij daar om jullie te helpen of om jullie af te leiden haha!

Lieve groetjes, Tineke

• 29 September 2014 - 20:51

Greet Jonker:

Hallo Diannesophie

Wat een leuk verhaal weer.
    Fantastisch dat jullie zoveel dingen kunnen kopen voor de kinderen, dat zullen jullie sponsors ook heel leuk vinden.
    Wat een karwei om al die spulletjes uit de schoenendozen uit te zoeken, maar de kinderen zullen er erg blij mee zijn.
    Jullie huisdieren zijn er ook steeds lees ik, went het al ?
    Veel plezier met het vieren van de verjaardagen, ik me voorstellen dat ze dat eens in de 3 maanden doen anders heb je elke dag een paar jarigen natuurlijk en komt er van lesgeven niets terecht.
    Nou ik ga even het volgende verhaal lezen.
    Groetjes, Oma